Princip McDonaldizace 

Ukázka z knihy McDonaldizace spolecnosti, George Ritzer 1993

Mcdonaldizace je proces, pri kterém principy rychloobsluzných restaurací ovládají stále více sektoru spolecnosti. Mcdonaldizace ovlivňuje nejen restauracní byznys, ale také vzdelávání, zam estnání, cestování, volný cas, stravování, politiku, rodinu a potenciálne i vsechny dalsí sektory spolecnosti. Velká cást naseho sveta jiz byla mcdonaldizována.

McDonald nabízí predvídatelnost. Je nám zcela jasné, ze velký McMuffin s vejcem, který jíme v New Yorku, bude stejný jako v Chicagu nebo v Los Angeles. Víme také, ze ten, co jsme si objednali minulý týden nebo minulý rok, bude stejný jako ten, který jíme dnes. Tato predvídatelnost prostredí uz uz není jenom v celých Spojených státech, ale i na mnoha místech ostatního sveta. A tak americtí turisté, náchylní postrádat známá místa domova, se mohou potloukat po dalekých zemích s uspokojivým pocitem, ze dríve nebo pozdeji duverne známé zluté oblouky objeví. Úspech McDonalda dokazuje, ze mnoho lidí dává prednost svetu bez prekvapení.

McDonald nabízí kontrolu. Lidé, kterí pracují v samoobsluzné restauraci, jsou vycviceni k tomu, aby stále dokola vykonávali velice omezený pocet úkonu presne stejným zpusobem. Lidské bytosti, které se u McDonalda stravují, jsou také kontrolovány, i kdyz rafinovaneji a neprímo. Fronty, omezený jídelnícek, nekolik variant výberu a nepohodlná sedadla, to vsechno vede k tomu, ze návstevníci delají, co od nich manazeri pozadují - rychle se najedí a odejdou. Rychloobsluzná restaurace je dehumanizující zarízení. Lidé stojí ve fronte kvuli hamburgru a casto se cítí, jako by jedli na automatické lince.

Racionální systémy nevyhnutelne zplodí radu iracionalit, které nakonec podkopají jejich racionalitu. Hlavním duvodem, proc pokládáme mcdonaldizaci za iracionální a ve svých dusledcích za nerozumnou, je její tendence stát se systémem, který muze být antihumánní, nebo dokonce lidským bytostem skodlivý. V sobotu dopoledne se mezi kreslenými filmy pro deti neobjeví reklama, která by je varovala pred nebezpecím spojeným s rychloobsluznými restauracemi. Mohli bychom uvazovat treba o podobných varovných nápisech, jaké se dávají na krabicky cigaret. Jedna moznost by byla: "Sociologové varují, ze pravidelné pouzívání mcdonaldizovaných systému skodí vasemu fyzickému i psychickému zdraví a také celé spolecnosti."


. . . typický mcdonaldovský zákazník ví, že nedostává jídlo té nejlepší kvality. McDonald je místo, kam jdeme, když potřebujeme naplnit žaludky spoustou kalorií a uhlohydrátů, abychom se mohli věnovat další racionální činnosti. Je mnohem efektivnější pokládat jídlo za natankování než za jídelní zážitek . . . 


. . . objednání si velkého množství jídla za málo peněz v rychloobslužné restauraci je spíše iluze než realita. V nápojích je hodně ledu a velká, načechraná (a levná) houska zvětšuje hamburger. Obzvláště iluzorní je velikost porce hranolků. Ty jsou obvykle naaranžovány speciálními lopatkami, tak dovedně, že se jich jeví mnohem vetší množství, než je ve skutečnosti zákazníkovi nabízeno. Krabice a sáčky jsou tak tvarovány, ze vypadají, jako by byly zaplněné až po okraj. . . .  Proto jsou zákazníkovy kalkulace chybné, on nedostává hodně za málo. A neplatí to jen o hranolkách, ale o všech položkách jídelníčku v rychloobslužných restauracích. . . . 


. . . McDonald vyrábí iluzi, ze se bavíme, ze dostáváme spoustu hranolků a že nás to přijde levně, když si u něho kupujeme jídlo. . . . 


. . . typický mcdonaldovský zákazník ví, že nedostává jídlo té nejlepší kvality. McDonald je místo, kam jdeme, když potřebujeme naplnit žaludky spoustou kalorií a uhlohydrátů, abychom se mohli věnovat další racionální činnosti. Je mnohem efektivnější pokládat jídlo za natankování než za jídelní zážitek . . . 


. . . objednání si velkého množství jídla za málo peněz v rychloobslužné restauraci je spíše iluze než realita. V nápojích je hodně ledu a velká, načechraná (a levná) houska zvětšuje hamburger. Obzvláště iluzorní je velikost porce hranolků. Ty jsou obvykle naaranžovány speciálními lopatkami, tak dovedně, že se jich jeví mnohem vetší množství, než je ve skutečnosti zákazníkovi nabízeno. Krabice a sáčky jsou tak tvarovány, ze vypadají, jako by byly zaplněné až po okraj. . . .  Proto jsou zákazníkovy kalkulace chybné, on nedostává hodně za málo. A neplatí to jen o hranolkách, ale o všech položkách jídelníčku v rychloobslužných restauracích. . . . 


. . . McDonald vyrábí iluzi, ze se bavíme, ze dostáváme spoustu hranolků a že nás to přijde levně, když si u něho kupujeme jídlo. . . . 


POKRAČOVÁNÍ: Jak rozvrátit proces mcdonaldizace


Ukázka z knihy McDonaldizace spolecnosti, George Ritzer, 1993 
[V české verzi vyšla v roce 1996 u nakladatelství ACADEMIA.]


[ ZPĚT ]